Suger kyrkan?

Jag älskar kyrkan. Den har gett mig så mycket i livet. Vänner, en relation till Gud. Men sen finns det ju också så mycket som måste förbättras. På Frizon var det ett seminarium som hette "Suger kyrkan?". Och då gick det upp för mig hur tråkigt det egentligen är att folk inte vill gå till kyrkan. Jag förstår absolut varför. Många känner att de inte passar in.  Man tror att man inte duger, att man inte är tillräckligt bra. Och det jag blir så arg på är att det är vi kristna, vanliga människor, som "gjort" det så. Gud har ingenting med det att göra. Det Jesus gjorde var att gå runt och visa kärlek, att älska människor! Han umgicks med syndarna. Och vi är alla syndare. Ingen synd är mindre/större än någon annan. Vi kristna syndar precis lika mycket som alla andra.

Så om du känner att du inte passar in i kyrkan, skit då för allt i världen inte i Gud för det. Om du inte vill ge kyrkan en chans, ge Gud en chans! För han har ingenting med det dåliga i kyrkan att göra.

"Det finns ingenting du kan göra för att Gud ska älska dig mer, men det finns heller inget du kan göra för att Gud ska älska dig mindre."


Kommentarer
Postat av: Kasper

Varför inte bara leva sitt liv och skita i allt fram tills man dör? Då får vi ju ändå reda på allt. Om gud finns, så kan man väl konversera med honom efter döden, istället för att låtsas känna honom nu.

2010-08-27 @ 17:56:58
Postat av: david

grymt skrivet bella. riktigt bra! :)

2010-08-27 @ 18:04:36
Postat av: Anonym

Är du medveten om att det du beskriver nu kanske bara gäller i jönköping (Sveriges Jerusalem". De flesta kristna församlingarna i sverige har tyvär en medelålder på 60+. Inte för att det är något fel på äldre människor, men det lockar faktiskt inte många yngre till kyrkan. Annars tycker jag det är kul att du som kristen bloggar och bjuder på ditt liv =).

2010-08-27 @ 20:46:26
Postat av: Anonym

Det verkar ganska uppenbart för mig att kristna inte läser historia. Om världen ska utvecklas krävs det mindre religion och, enligt mig, ingen.

2010-08-27 @ 22:27:20
Postat av: Philip

Oj, vilken diskussion det blev! Stå på dig bella!

2010-08-28 @ 00:44:25
URL: http://badhusgatan.wordpress.com
Postat av: Isabella

Ja, självklart finns det fler orsaker till att folk inte går till kyrkan, det är jag mycket medveten om. Men det var just detta jag hade i mina tankar idag. (:



Jag har faktiskt läst både historia A och B. Förstår inte riktigt vad du menar.



2010-08-28 @ 01:06:58
URL: http://bellanotte.blogg.se/
Postat av: jossan

tänkte också skriva något sånt här för att skriva av mig, men du hann före :) sjukt bra skrivet ..

2010-08-28 @ 17:31:16
URL: http://jossanthoughts.blogg.se/
Postat av: Sander

Bella is the shit!! grymt.. keep on preaching.. ses imorgon på Gtj..

2010-08-28 @ 17:35:34
Postat av: Filip Jönsson

"Det verkar ganska uppenbart för mig att kristna inte läser historia. Om världen ska utvecklas krävs det mindre religion och, enligt mig, ingen."



Jag vill inte diskutera hurvida religion har skapat krig i historien för det har den. Men hurvida kristna församingar idag har att göra med det vore intressant att prata lite om! Jag hittar nämligen inga kopplingar där! Känner du någon kyrklig människa, våga följ med den personen till kyrkan nån gång, det skulle nog ge dig en liten annan bild av kyrkan och du till och med skulle gilla den!



hade!

2010-08-28 @ 17:51:00
Postat av: Viktor Karlsson

Så sant. Någon har sagt "det hörs för få svordomar i kyrkan". Det är inte bra att det bara är skötsamma kyrkmänniskor som går till kyrkan, alla behöver Gud.

Till personen som vill att kristna ska läsa historia: läs blogginlägget; det som du är emot med kyrkan genom historien är inte Jesus budskap om att älska Gud, varandra och sina fiender.

Om vi kristna inte kan leva efter Bibeln vem ska då tro på att det som står är sant? Det är en stor utmaning, en svår utmaning.

2010-08-28 @ 18:07:24
Postat av: Miaj

riktigt bra. grymt bra. det är synd att så många tror att det bara är de äldre som går i kyrkan. det finns väldigt många ungdomar som är riktigt hängivna och älskar Gud och att gå i kyrkan. Och sen vill jag säga en sak till vissa av de som kommenterat här. Kristendomen är ingen religion - den är en relation. ha det bra!

2010-08-29 @ 14:13:20
URL: http://miaj.blogg.se/
Postat av: Kasper

Jag är sugen på en lååååååång diskussion, gärna med en pastor, gärna med en kaffe i hand. Någon som ställer upp`?

2010-08-29 @ 15:37:06
Postat av: Anonym

Anledningen till att vi inte går till kyrkan är inte att vi inte känner oss tillräckligt bra och goda inför gud. Den största anledningen är faktiskt att vi känner oss tillräckligt trygga i oss själva så att vi kan ta konsekvenserna av vårat handlande utan att behöva förlita oss på gud att ta hand om oss. Vi vet att det är vi som gör vad vi gör, att vi behöver förlåtelse av oss själva och människorna som är inblandade - INTE av någon påhittad högre makt såsom gud.

2010-08-29 @ 15:39:03
Postat av: Bella

Jag säger det igen: Ingen har sagt att det är enda anledningen till att folk inte går till kyrkan. Men ja tror att det kan vara en anledning för många.

2010-08-29 @ 17:36:18
URL: http://bellanotte.blogg.se/
Postat av: lisa hagen

Du är bra Bella! Fortsätt skriva sådant !! :)

2010-08-29 @ 20:24:07
Postat av: filip jönsson

Kasper, har du vägarna förbi göteborg är du välkommen förbi min lägenhet för att snacka lite:)Annars finns det säkerligen någon i jönköping att snacka med (nu antar jag att du bor i jkpg) eller så är det bara klampa in i någon kyrka och be att få träffa pastorn, det är hans jobb!

2010-08-29 @ 22:04:16
Postat av: Krill

Du är grym Bella!!!!!

2010-08-30 @ 00:20:52
Postat av: Kasper

Tack för tipset! Jag är inte ute efter något kränkande mot kristna, jag tycker bara det är kul att diskutera och få andra synvinklar, även om jag själv inte är religiös.

2010-08-30 @ 16:25:04
Postat av: lina

åhh detta behövde jag höra, tack bella!:)

2010-08-31 @ 19:47:46
URL: http://fotofresh.blogg.se/
Postat av: Johanna

du gör mig stolt min vän. fortsätt att skriva om sånthär!

2010-09-02 @ 18:25:45
URL: http://joyanna.blogg.se/
Postat av: Anders Branderud

Hej!

Du skriver. ” Det Jesus gjorde var att gå runt och visa kärlek, att älska människor! Han umgicks med syndarna. Och vi är alla syndare. Ingen synd är mindre/större än någon annan. Vi kristna syndar precis lika mycket som alla andra.”



Jag vill kommentera.



Först och främst:

[Att skilja åt], Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.



Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och den förvrängdes sedan av hellenister [not 1]. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt; och för att följa Ribi Yehoshua idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i Torah. [not 2]



Ribi Yehoshuas efterföljare startade inte i kyrkan och gick aldrig till en kyrka.



Det hebreiska ordet som ”översätts” till synd har innebörden Torah-överträdelse. Alla bryter inte mot Torah lika mycket; men att medvetet bryta mot Torah är inte acceptabelt enligt Ribi Yehoshua.



Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i ”Moseböckerna” – och leder en i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!



Noter:

1: http://bloganders.blogspot.com/2010/07/matteus-517-20-i-den-ursprungliga.html

2:Påståenden bevisade på Netzarims hemsida -www.netzarim.co.il

2010-09-17 @ 22:15:41
URL: http://bloganders.blogspot.com
Postat av: Klara

TRUE!

2010-09-21 @ 18:24:10
URL: http://claarie.blogg.se/
Postat av: andreas carlson

BRA!!

2010-10-09 @ 23:58:03
Postat av: Anonym

Jag tycker det är bra att kyrkan finns till hands, alla som behöver hjälp,tröst eller tro kan vända sig dit. Tro verkligen inte kyrkan medför något ont eller stoppar upp utvecklingen i samhället, jag tror snarare tvärt om. Kyrkan finns där och alla vet de. Några väljer att ständigt gå i kyrkan och andra gör det när det behövs. Bibeln är ett sätt för oss människor att leva, en slags lag och levnadssätt att följa. De budord som står i bibeln är inte heller i dagens samhälle accepterat, alltså lever mycket kvar sen bibeln skrevs. Däremot tror jag inte att bibeln är guds ord utan den beskriver vad som är rätt och fel och detta bygger på Jesus tolkningar av gamla testamentet. Jag är själv inte aktiv i kyrkan och tror inte på gud men jag har tillräckligt med förstånd att förstå att kyrkan betyder mycket för samhället, de finns alltid till hands. Att folk inte går i kyrkan tror jag beror på att vi har mycket fler möjligheter att söka tillit nu än vi hade förr. Glöm inte att de flesta brukar hitta tillbaka till kyrkan runt jul, en trevlig och fin tradition.

2010-10-17 @ 22:55:36
Postat av: carl-oskar

Jag tror på något större, men är inte kristen.. Jag kommer ifrån en kristen familj som gått i kyrkan varje söndag och jag har aldrig förstått vad kyrkan tillför till religion. För mig är det något man har för sig själv. Dessutom så tycker jag att det ligger ett problem i att säga att man tillhör en viss religion (i det här fallet kristendom). För om man säger sig vara kristen, säger man också att muslimer, judar osv har fel.. Då tar man sig vatten över huvudet enligt mig. En tro har inget med kyrkan eller bibeln att göra. Tro är att tro.

2010-11-05 @ 19:36:02
Postat av: Henrik

Carl-Oskar, du säger att om man är kristen tar man sig vatten över huvudet och att en kristen anser att muslimer och judar har fel. Men du glömmer bort att judar och muslimer också tycker detsamma om andra religioner. Alla som säger sig tillhöra en religion vill ha trygghet och känna gemenskap, så enkelt är det.

2010-11-06 @ 10:48:20
Postat av: carl-oskar

Till Henrik.

Jag skrev "(i det här fallet kristendom", med det menar jag att så fort man säger sig tillhöra en religion (vilken som helst), säger man att de andra har fel. Det känns som om du tolkar mitt inlägg som ett angrepp just emot kristendomen, så är det absolut inte.. Jag tror det är nyttigt att vara religiös men inte att tillhöra en religion. Hoppas du förstår nu när jag har förklarat lite mer ingående, tråkigt när man blir feltolkad. Kan inte du berätta lite mer om ditt resonemang kring "Men du glömmer bort att judar och muslimer också tycker detsamma om andra religioner." Förstår inte riktigt vad du vill säga? och vill inte tolka dig fel, det blir så dumt då...

2010-11-13 @ 19:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0